2011. október 29., szombat

Sokkolóan szép kamó

Egy igazán izgalmas kamót találtam ma. Nem tudom az ukrán búzamezők felett mennyire hatásos, de baromi jól néz ki!

Fotó: Flickr Leslie Rodger

2011. október 28., péntek

Hunter agresszor?

Az alábbi vörös csillagos Hunter láttán eszünkbe juthatna, hogy talán ez egy agresszor gép. Azonban nagyot tévednénk, ez ugyanis egy olyan gép, amin a harctéri sérülések javítását gyakorolták. Az angolul Battle Damage Training nevezett eljárást nem tudom, hogy a VSz országokban gyakorolták-e, de a NATO-nál igen. Az angolok 1982-ben Coltishallben festették át az erre a célra használt Hunterjüket, nyilván poénból. A világ nyugati felén nem volt ritka, hogy akár saját pénzen valósítsanak meg a századok egyedi ötletes festéseket, amiket aztán vagy engedélyeztek vagy nem.

A látszat ellenére ez a gép ezzel a kamóval soha nem repült.

Sárga, barna, zöld festéssel a műhelyben.

Szomorú sorsú gép egy lőtéren. Az álorosz festés itt is csak
poén. Foto: Damien Burke

Precíz foltozás.

Ezt a Voodoot alaposan összevarrták.

Bádog patchwork.

2011. október 25., kedd

Jemeni MiG-21Bis

Update: 2011.11.16. Két újabb kép.
Remek képek két jemeni 21-esről. A gépek azonos színekkel és mintával vannak festve. Külön bónusz a makettezőknek, hogy a szárnyak felülnézete is látszik. Véleményem szerint az egyik legcsúnyább festés, amit 21-esen valaha láttam.

A szárny minta nem szimmetrikus.
Képek: Aircraftslides.com

A sötétbarna lehet, hogy később került a gépre.

Hátsó harmad.

A két gép nagyon egyforma.

Az orr részen mintha lenne egy frissebb barna rész.

Egy kevésbé túlexponált kép a felújításra váró 2232-es gépről.



A felújított gépekről is találtam fotókat. Látszik, hogy az eredeti minta került vissza. Frissen festve annyira azért nem rondák a színek.



2011. október 24., hétfő

Kenyai Mi-171 és társai

Egy orosz szájton akadtam rá egy kenyai Mi-171-es  fotójára és arra gondoltam érdemes lenne összeszedni a kenyai gépeket.
Az első két képen egy új kenyai Mi-17-es változat látható még a gyártónál. A gép festése hasonló a kenyaiak többi helikopteréhez. Érdekes, hogy a Hawkjaik és az F-5E gépek zöld szürke festést kaptak, a szállítógépek és helikopterek szinte mind sivatagi festéssel repülnek. Persze ha megnézzük a Google Maps-et az ország nagy része eléggé száraz, szavannás vagy kopár köves felszínnel rendelkezik.

Mi-171

Mi-171

Ez már Afrikában. Nagyon nagyon hasonló a festés.
Szinte hihetetlen, hogy az oroszok képesek szinte
teljesen azonos két gépet festeni.


MD 500
Puma
SA.342L Gazelle

Z-9WE kínai könnyű támadó helikopter

DHC-5 Buffalo

Harbin Y-12 kínai könnyű szállítógép

Az F-5-ös gépek zöld szürke kamóval repülnek.

Hawk 1980-ban még Angliában. Fotó: John Smith

A szintén zöld szürke Tucano.

Kakukktojás. Y-12-es zöld sárga színekkel.

A színeket csak találgatni lehet. Az biztosnak látszik, hogy elvárás volt a közel azonos színek használata. Ezt gondolom minden gyártó egy szokásos tűréssel kezelte, de a végeredmény a kanadai, amerikai, orosz, francia és kínai gyártók gépein egészen hasonló. Ha összehasonlítjuk más afrikai vagy dél-amerikai országgal ez az egységesség már önmagában is jelezheti azt, hogy a légierő kézben van tartva, vannak minimális üzemeltetési elvárásaik.

2011. október 22., szombat

10000

Köszönöm olvasóimnak a kitartást, elértük a 10000. letöltést. .

2011. október 16., vasárnap

Egy magyar pilóta képei 2. rész

A következőkben B.K. pilóta képeinek második adagját adom közre.

MiG-21U/UM

Primorszko Krasznodár 1978

Krasznodar MiG-21UM

Teflon szürke UM. A beömlő gyűrője és a törzshátsó ezüst.
Teflon grey UM. Both the intake ring and fuselage aft are painted  silver.

Hasonló festés mint az előző gépen. Az UHF antenna a
gerincen zöld. Jól látható, hogy kint van az oktató pilóta
periszkópja. A pitot vége sárga!
Similar paint. The UHF antenna is green. Note the periscope,
on the top of the rear cockpit. The front of the pitot tube is strange
colored yellow!

Ezüst festésű UM. Érdekes a nagyméretű vörös csillag.
Silver painted UM, with a big red star.


Az első kabin a jellegzetes MiG kabin zölddel.
Front cocpit of the typical MiG cockpit-
green color,

Kamuflált UM. Érdekes, hogy a gép négyszínű, de a
világos barna csak az oldalkormányon látható.
A pitot itt is alapozósárga.
Camouflaged UM, with a decent tan appearing as a fourth
color only on the rudder. The pitot is yellow primer.

A periszkop nagyszerűen látható.
The periscope is easily  visible.

A szárnyon és az oldalkormányon látható némi világosbarna.
The rudder and the upper wing are tan to some extent.

2011. október 14., péntek

AMX hókamó?

Érdekes képre bukkantam az aircraftslides oldalon. Egy olasz AMX szabvány szürkében (FS 36280) amin láthatóan lemosható fehér festékkel, álcázó mintát festettek. A kép aláírás alapján téli álcázó festés. A képen sem hónak, sem más csapadéknak nincs nyoma, az ég tiszta, az árnyék sem a hosszú téli árnyék, hanem szinte a gép alatt van mint nyáron. A háttérben száraz fű, némi zölddel. Akinek van infója kérem írja meg!



Interesting photo from aircraftslides.com. Title of picture snowcamo. Snow in summertime? Shadows very short, grass dry and some green, the sky is blue. Its a mistake. If you have answer, write me!

2011. október 13., csütörtök

Új kamó egy nellisi F-16-oson

Bámulatosan szép festés egy nellisi F-16 agresszor gépen.

86-0269 WA F-16C-32D Ftg Falcon
64 AGRS 57 Wg
Nellis AFB, Nevada
2011 július 10.
Forrás: http://groups.yahoo.com/modernjets

További képek a gépről:
Realisztikusabb színek
Alulnézet
A lehetséges színek

2011. október 12., szerda

Algériai Jak-130

Már készülnek az algériai Jak-130-asok. A festésük nagyon hasonló az újonnan szállított Szu-24-esek festéséhez.


Jól látszik az üvegben a robbanó zsinór.



A gyártósor.

A nemrég leszállított Szu-24-es nagyon hasonló színeket kapott.

2011. október 10., hétfő

Fekete Mária

Kicsit bizarr a cím. Magyarul nem hangzik túl jól mert nem vagyunk hozzászokva, hogy egy repülőeszköznek ilyen neve legyen. A címben szereplő Black Mariah egy CH-3-as helikopter beceneve volt. A típust Vietnámban általánosan használták a lezuhant pilóták mentésére. Ez a gép annyiban különleges, hogy ez volt az egyetlen feketére festett CH-3-as helikopter Délkelet Ázsiában (SEA). A gép ma az ohioi Daytonban látható a Légierő Múzeumában a Wright-Patterson légibázison.

.
A gép szürkében. Talán FS 16473.

Érdekes, hogy a gép különleges voltáról nem nagyon tudott senki egészen addig,amíg ki nem választották, mint kiállítási darabot, amit aztán elküldtek a Wright-Patterson bázisra. A felújítást végző technikusok meglepve tapasztalták, hogy az egyszínű szürke festés alól egy matt fekete festés kerül elő. Mivel ez eléggé szokatlan volt, elkezdték felgöngyölíteni a gép előtörténetét.

A légierő múzeumának hangárjában.
A futómű gondola elején látszik a kopás helyén előbukkanó fekete szín.

1965-ben a helikopter a 20. különleges hadműveleti helikopter század állományába került. Ez a század szigorúan titkos bevetéseket hajtott végre, főleg éjszaka. A feladatának megfelelően a történetünkben szereplő helikopter valamikor ezután lett feketére festve.


Visszaemlékezők szerint a gép sötétzöld festéssel kerül Vietnámba, majd az időszakos karbantartás során lett feketére festve, mivel nem álltak rendelkezésre a szabványos kamuflázs színek. Ez jól hangzik, de gyengíti a történetet, hogy semmilyen más helikopter nem lett feketére festve.

Terepen

Egy beszivárgási kísérletet és egy kiemelést  hajtottak végre vele 1968-ban, ami viszont annyira életveszélyesnek bizonyult a sötét éjszakában a változatos terepmagasságú dzsungel felett, hogy felhagytak a további kísérletezéssel. A kiemelés ugyan sikeres volt köszönhetően a két világító bombákat szóró gépnek, de amennyire életveszélyes volt az éjszakai repülés, legalább annyira veszélyes volt a fényárban úszó mentés is. Az ellenség kilométerekről kiszúrhatta az akciót és a kivilágított helikopterek jó célpontot adhattak a földről tüzelő ellenségnek.

A felújított gép.

A gép pár évvel később már szürke volt és az is maradt egészen addig, amíg a múzeumban a régi dicső idők emlékére át nem festették újból feketére.