2012. február 13., hétfő

Luftwaffe Tornadó

Akinek az alábbiakat olvasva Déjà vu érzése támad, az nem téved, az alábbi bejegyzés alapja a 2004-ben a Jetfly-on megjelent cikkem.

Szabvány minták

  • Norm 76 Luftwaffe

A szolgálatba lépő Luftwaffe Tornádók nem az akkor érvényben levő Norm 72-es szabványú, úgynevezett NATO festést kapták meg, hanem annak egy, csak a Tornádókon alkalmazott feketével bővített változatát. A minta a NORM 76 nevet kapta és a RAL 9005 / 6014 / 7012 alul 7001 színekből állt. A Norm a norma, szabvány szó rövidítése a szám pedig a bevezetés dátuma.

Bizarr színek egy fenyőerdőkkel teli hadszíntérhez.

43+34

    A gép már eléggé leharcolt állapotban volt a kép készítésekor. Érdekes, hogy a pilonok színei azonosak a Marines korai pilonjaival. A BOZ zavarótöltet vető egyszínű 7012. Az orrkúp erősen matt, a festés feketéje a használat során fényesre kopott. A fotó 2007-ben készült, de nem kell időutazásra gondolni, ugyanis a gépet bemutató (taneszköz) gépként használták.

    A korai minta. Túl sok a fekete és kevés a zöld.
    Fotó: Andreas Zeitler

    • Norm 76 Marine

    A Marine gépei 7012 alul 7035 szürke festést kaptak.A kor divatjának megfelelően sok és nagy színes felirattal. Az alsó és felső szín találkozása kontúr nélküli éles vonal.

    43+79

    Amikor az AG51-es század átvette a schleswigi bázist az MFG1-es század egyik gépe még a korai haditengerészeti festéssel repült. Tehát ez a gép már a Luftwaffehoz tartozott a kép készítésekor. A számos Luftwaffe festés mellé felvehetjük ezt a mintát is.

    Jól látszik a svancon a Marine felirat és a korábbi századjelvény
    átfestése. Fotó:Joop de Groot
    43+44

    Ez a kép 1987-ben készült. Az új haditengerészeti festés ekkor került bevezetésre. Ezen a gépen még az első minta van. Az előző képhez képest látszik az MFG1 századjelvénye és a Marine felirat. Ha jól megnézzük a felségjel keresztjét látható, hogy az alsó szín sötétebb egy kissé mint a kereszt fehér része. Egyes források fehérnek adják meg az alsó színt, de ez téves.

    Az MFG1-es század gépe.
     Fotó: Mike Freer

    Luftwaffe minta Marine minta
    RAL 6014
    RAL 7012
    RAL 9005
    RAL 7012
    RAL 7035
    RAL 7001

    • Norm 83 Luftwaffe

    A Norm 83-as szabvány váltotta a fel a 76-ost a Luftwaffénál. Ez egy sokkal zöldebb kamuflázs, ami nagyon hasonlít az amerikai European One minta színeihez.
    A korábbi minta nem tűnt el azonnal, mivel a gépek csak az aktuális nagyjavítása során kapták meg az új kamuflázst.

    Az A minta. USA Új-Mexico, 2007. október 29.
    Érdekes a haditengerészeti színekre festett pilon.
     Fotó: Andreas Zeitler

    2009-ben az egyik utolsó gép amin a zöld festés megmaradt.
     Fotó: Joop de Groot

    A C minta.1996 40 éves a JBG33-as század.
     Fotó: Joop de Groot

    A Norm 83-as három különböző festésmintát írt elő, melyek A, B és C kódot kaptak. Az A és B változat terjedt el, a C változattal festett gépeket később átfestették A vagy a B mintájúra. A minta RAL 6003 / 7021 / FS34079 színekből állt. Érdekesség, hogy a sötétebb zöld az amerikai Federal Standardból származik. Azt a zöldet kezdték használni, ami éppen ekkortájt kezdett kikopni az USAF festési rendszeréből a SEA kamuflázzsal együtt. A zöld minta megjelent a felderítő Phantomon, az F-104-en, az Alpha Jeten és más gépeken is.

    • Euro kamó

    Az European kamuflázst kimondottan az európai harctérre fejlesztették ki, alkalmazkodva az NSZK-NDK határán található örökzöld erdőkhöz. Az USAF F-4, A-7, A-10, A-37 csapásmérő és vadászbombázói, a helikopterek és szállító és bombázógépek különböző színkombinációra lettek átfestve. A közös bennük a zöld és szürke színek alkalmazása, valamint a korábban általánosan használt tan (barna) szín teljes elhagyása. Érdekes, hogy a korábbi NATO kamuflázst a zöld szürkét sok NATO ország használta, az Euro kamót csak a németek vezették be.

    • Norm 87 Marine

    A Marineflieger 1987-ben cserélte le a korábbi festést, a Norm 87 néven ismert szabvány D és E mintát tartalmazott, ami a Luftwaffe A és B mintájának felelt meg, de eltérő RAL 5008 / 7012 / 7009 színekkel, alul és felül. Tulajdonképpen ez egy kék, szürke, zöldesszürke festés.

    Luftwaffe minta Marine minta
    FS 34079 RAL 7012
    RAL 6003 RAL 7009
    RAL 7021 RAL 5008

    Mindkét minta megfigyelhető a képen.

    Ezen a fotón jól látszik, hogy a 7009 és a 7012 között
    milyen kicsi a kontraszt. Fotó: Derek Ferguson

    43+60

      Ezen a gépen még a korai változatú minta látható. A törzs oldalán is megfigyelhető a 7009-es szín.. Érdekes, hogy a póttartály és az azt tartó pilon még a korábbi 76-os szabvány szerint van festve. Kép 1990-ben Boscombe Down-ban készült az angliai csata 50. évfordulóján rendezett bemutatón.

      Ezen a gépen még a törzs oldalán is látható
      a 7009-es zöldesszürke. Ez a D minta, ami a Norm83A
      vonalait követi Fotó: Peter Nicholson

      1994-ben az MFG1 feloszlatását követően a gépek a Luftwaffe AG51-es századához kerültek az eredeti festéssel. Tehát nem kell azon csodálkozni, ha Marine felirat nélküli AG51-es jelvénnyel repülő kék szürke Tornádót látunk régebbi képeken.

      • A módosított minta

      Később a Marine a mintákat úgy módosította, hogy felül és alul is csak két színt használtak. RAL 5008 / 7009 -at felül és 7009 / 5008-at alul. A 7012 csak a gép oldalsó felületein volt festve, ahol viszont a 7009 NEM jelent meg.
      Egyes rajzokon és forrásokban az alsó felületre 7012 / 5008 -at adnak, ami lehet, hogy igaz egyes gépekre, de a többség biztosan nem így volt festve. Szerintem ez egy tévedés, ami az amerikai B-1 minta analógiájára képzeli el a Tornadó festését.

      A módosított mintát arról lehet felismerni, hogy a
      függőleges vezérsíkon oldalon 5008-al van egy csik festve.
       Fotó: Gerard Helmer

      Jól látszik a felülnézeti képen, hogy csak zöld és
      kék színnel van festve. A 7012 csak oldalt jelenik meg.
      Fotó: Kristof Jonckheere

      2003-ban a Marine a maradék gépeit is átadta a Luftwaffénak. A légierő nem festette át a gépeket, azok az eredeti színekkel repültek tovább, a következő nagyjavításig. Természetesen a századjelvények és a Marine felirat lekerült a gépekről.

      45+16

      Ez a gép már a Luftwaffe kötelékébe tartozik.A póttartály sem a Marine szokásos szürkéje, hanem zöld, talán 34079. A beömlő elülső része át lett festve zölddel. Valószínűleg javítás és nem a kamuflázs része. Az orrfutó akna ajtaján megfigyelhető, hogy az alsó szín a kék mellett bizony a 7009.

      Örök probléma a Tornádon, hogy a gázsugárfék
      használata miatt a függőleges vezérsík töve kormos fekete lesz.
      Fotó: Andreas Zeitler

      Azon nem kell meglepődnünk, ha fotókon mind a Luftwaffe mind a Marine gépein további alváltozatokat vélünk felfedezni. Az meg mindennapos volt, hogy a pilonokat és a póttartályokat, fegyverzetet teljesen vegyesen alkalmazták, sokszor nem az éppen aktuális kamuflázshoz igazítva, hanem éppen ami kéznél volt, az került fel a gépre. Ha a póttartályok színét is beleszámítjuk akár 5-6 kamuflázs szín is megtalálható volt egyes gépeken.

      felül RAL 5008 RAL 7009
      oldalt RAL 5008 RAL 7012
      alul RAL5008 RAL7009

      • Norm 95

      95-ben egy újabb szabvány került bevezetésre az ECR felderítő gépeken, majd az aktuális nagyjavításkor az IDS gépek is ezeket a színeket kapták meg. Ez gyakorlatilag mintáját és színeit tekintve azonos a Norm 90-es szabvánnyal, amit 1990-ben a MiG-29-es és F-4F gépeken vezettek be. A Norm 95 már FS színeket használ, FS 35237 / 36320 felül és 36320 / 36375-öt alul.
      Annak ellenére, hogy a csere folyamatos volt a mai napig nem végeztek, miközben már bevezettek egy újabb mintát.

      Az orron látszik a 36320 és a 36375, a zöldes kék a 35237.
      Az elől levő gépen a festés már nem friss, ez látszik a
      rengeteg kormon a vezérsík alján. Az ECR gépeken nincs
      gépágyú. Fotó: Andreas Zeitler

      A korom a teljes felső felületet bekoszolja. A frissen cserélt
      panel szinte világít. Fotó: Andreas Zeitler

      44+34

      Tudtommal csak ezen az egy gépen fordult elő ez a kamó. A törzs elöl 35237, a szárny felső felülete 36320 teljesen, de talán azért mert az intenzív koszsikálás levitte a 35237-es színt. A függőleges vezérsík koszolódó része fekete festést kapott, ami ugyan nem gátolja a koszolódást de legalább nem látszik. A nagy kontrasztú fekete, 36320 átmentet egy talán 7012-es szürke festéssel tompították.

      Érdekes kísérlet a koszolódó vezérsík probléma megoldására.
       Fotó: Joop de Groot

      FS 35237 FS 36320  felül
       alul FS 36320 FS 36375

      • Norm 2006 ?

      2006 körül a Eurofighter rendszerbelépésével az azon bevezetett FS 35237 színeket kezdték el a Tornadókra is felfesteni. Ez a korábbiak szerint, az aktuális nagyjavításkor kerül a gépekre. A gépek között árnyalati eltérések vannak. Lehet, hogy kezdetben nem az eredeti FS 35237 került a gépekre, hanem valami helyi másolat.

      http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Panavia-Tornado-IDS/1308619/L/
      Ezen a fotón a három Tornádón háromféle kék van. Igaz kicsi az eltérés köztük. A KC-135-öshöz legközelebbi a legsötétebb kék, viszonylag friss festéssel. A hozzánk legközelebbin is friss festés van, de ez láthatóan világosabb. A középsőn  Norm95 festés van, de ez a koszból látszik, nem új. Ezen a gépen a legsötétebb szín elvileg egyezik a másik két gép színével.

      Még friss a festés, ezt jelzi a minimális korom. A póttartály
      valószínűleg 36375 a Norm 95 mintából, a pilon 34079.
      A mögötte álló F-16-os farkán 36270-en van. Ehhez képest
      határozottan kékes a szín. Fotó: Derek Ferguson

      A hajtóműből kiáramló korom az új mintát sem kíméli.
      Fotó:Joop de Groot

      Nagy valószínűséggel ez lesz az utolsó minta a német Tornádókon.

      Kísérleti festések

      Luftwaffe

      A Luftwaffe nem volt teljesen elégedett a Norm 72-es és ennek Tornadón alkalmazott változatával, a fekete, a sötétszürke és barnává kopó zöld, nem felelt meg az alacsonyan tevékenykedő Tornádók rejtésére. A Phantomokon kiterjedt tesztelést végeztek, amelyek közül egy változatot a 43+19-es Tornadón is kipróbáltak. A festés lényege az volt, hogy a gépek láthatóságát oldalnézetben csökkentsék. Ezért a függőleges vezérsíkot világosszürkével festették le. A Tornadón ezen túl a 7012-es szürkét egy szürkészöldre 7009-re, az alsó színt pedig egy világosabb szürkére cserélték és hátul felvitték a törzs oldalára. A függőleges vezérsíkot a 7030-as szürkével festették le. A minta a későbbi Norm 83A-val szinte teljesen azonos. Tehát a színek: RAL 9005 / 7009 / 6014 / 7030 alul 7035. Nem kizárt, hogy ezen a gépen ezt a mintát többször módosították.

      Kísérleti minta Norm 83A
      RAL 6014 FS 34079
      RAL 7009 RAL 6003
      RAL 9005 RAL 7021
      RAL 7030
      RAL 7035

      Nagyon kevés fotó lelhető fel erről a gépről.

      Itt látszik, hogy a függőleges vezérsíkon sötétebb a szín,
      mint alul.

      Ugyan akkor a másik oldalról.

      Itt már egy javítás is van a svancon.

      Rejtélyes kép. A függőlegesen a minta a Norm 76-nak
      megfelelő és erre van ráfújva az alsó színnel
      egyező, talán 7035-ös szín.

      Összehasonlításul itt egy fotó a lecserélésre váró mintáról.
      Fotó: Derek Ferguson

      Marine

      A Marine hasonló utat követett. A szürke, "majdnem fehér" minta nem volt megfelelő. A régről ismert problémával találkoztak, manőverezés közben a fehér has erőteljes kontrasztot adott a sötét tenger felett. 1985-ben a Luftwaffe Norm 83B mintáján a színeket 7030 / 7023 / 7012-re cserélték. A minta alul és felül is megjelent (wraparound) Hasonló színeket teszteltek egy Sea King helikopteren is. Aztán ott a 7021 / 7012 alul pedig 7023 / 7009 színeket fogadták el 1987-ben. A Tornádón a tesztszínek közül csak a 7012-es maradt meg és ezt egészítették ki az 5008 sötétkékkel és a 7009 zöldesszürkével.

      Kísérleti minta Norm 87E
      RAL 7030 RAL 7009
      RAL 7012 RAL 5008
      RAL 7023 RAL 7012

      Egy nagyon gyenge minőségű kép az Internetről.

      ECR szürke

      1995-ben 14 Tornádó az olaszországi Piacenzaban állomásozott, ahova békefenntartóként érkeztek. A volt Jugoszlávia felett tevékenykedő gépeknek elsősorban a földről érkező támadásokra kellett számítaniuk ezért az ugyanezen okból szürkére festett A-10-esekhez hasonlóan ők is szürke gúnyát kaptak. Először csak ideiglenes jelleggel, a zöld gépen a stencileket kitakarták és a gépet 7015 + 9001 azaz szürke és fehér színből mixelt festékkel festették le. Később a nagyjavítások során véglegesen szürkére lettek festve a Norm 95-nek megfelelően.

      Jól látható, hogy csak a fontosabb szerviz feliratokat
      takarták ki, amik szépen az eredeti zöld mintát is megmutatják.
      A kabinkeret és az antennák sem lettek lefestve.

      Thank you for photos:

      Peter Nicholson
      Andreas Zeitler
      Joop de Groot
      Kristof Jonckheere
      Gerard Helmer
      Derek Ferguson

      All images are used with the permission of the authors.

      Nincsenek megjegyzések:

      Megjegyzés küldése