2012. március 8., csütörtök

A-10 Az aszimmetrikus és szimmetrikus festés

Az aszimmetrikus minta

Az A-10-es első hivatalos festésmintája a korábban megismert MASK-10A festékekkel festett aszimmetrikus minta volt. Az első gép, ami ezt a festést viselte a 75-263-as. A festéket a DeSotho cég gyártotta Super Desothane néven. A sötétebb szín a ráeső fény 30%-kát verte vissza, a világosabb pedig az 50%-kát. A minta mindössze 14 gépre került fel. A minta a 31-668 és a 31-669 gépeken alkalmazott minták keveréke volt. Az orron levő foltot a 668-asról, az aszimmetrikus szárnyfestést a 669-es gépről örökölte.

A jobb szárny sötét, a bal világos. Fotó: USAF

Rajz: http://www.jpsmodell.de

Szinte új a festés, ami aztán hamar elhasználódott.
Fotó: From Bram van Essen

A következő gépekre került fel ez a minta, 75-263, 75-264, 75-265, 75-266, 75-267, 75-268, 75-269, 75-270, 75-271, 75-272, 75-273, 75-274, 75-278, 75-279. A 275-ös, 276-os, 277-es gépen már az új szimmetrikus minta volt, majd a 280-tól a fals kabin festéssel jöttek ki a gépek.

A minta majdnem minden gépen azonos volt, leszámítva az orron levő folt apróbb különbségeit valamint két gépen a bal hajtómű alatti részt, ami a 263 és 264-es gépen világos volt, míg a többin sötét. A Don Color rajza a többségen levő változatot mutatja be. Az alábbi két gép a kivétel.

A 264-es gépen a hajtómű alatti rész világos. A rajzon sötét.
www.aircraftslides.com

A 265-ös a másik gép, ahol megfigyelhető az apró különbség.
www.aircraftslides.com

A festés nem bizonyult tartósnak. Nagyon gyorsan elkezdett fakulni, kopni. Az alábbi képen az 1978-as állapot. Alig két év alatt gyakorlatilag tönkre ment. A WA kód ebben az időszakban fehér volt.

1978-ban a JAWS gyakorlaton.
From: www.cybermodeler.com

Az oldalkormány át van festve. A WA kód fekete, az 57. TTW
jelvénye fekete körvonalas. A gépágyúból kiáramló lőporgázok
lemosását, a nellisi meleget és napsütést nem bírta a festés.
www.aircraftslides.com

Ritka jelzés a függőleges vezérsíkon, az amerikai
Függetlenségi Nyilatkozat 200. évfordulójának logója.
www.aircraftslides.com

Több gépen is megfigyelhető, hogy a függőleges vezérsíkot
újrafestették. Gépszám utolsó három számjegye egyes
gépeken feketével fel volt festve a futógondola orrára.
Ezen a gépen ez is fehér. Szokatlan, hogy a felső szürke
aláfordul a szárny élénél.
www.aircraftslides.com

A másik oldalon pedig az alsó szürke megy fel a
szárny belépőélén a felső felületre.
www.aircraftslides.com

Az orrfutó színe 16473, a MASK-10A 30% majdnem olyan
világosra fakult, míg az 50%-kos szürke szinte fehér.
From: www.cybermodeler.com

Több gépen gyanúsan világos a bal szárny alja. Ez is ilyen.
www.aircraftslides.com

A külső szárnyrészen az él sötétszürke, ami a szárny alatt is
folytatódik. A szabvány szerint a teljes bal alsó szárny sötét,
de itt látszik, hogy csak egy kis részen.
www.aircraftslides.com

A szimmetrikus minta

A következő széria kamuflázs már szimmetrikus mintájú volt. Változatlanul "égbolt" kamuflázsnak hívták. A színek nem változtak. A minta alulra nem terjed ki, azonban az orr alá felfestették a kabin mását 36118 szürkével. Ez volt a fals canopy elképzelés, ami az ekkoriban tesztelt Ferris festés része volt. A festék összetételén némileg változtatott a gyártó, mivel a korábbi formula nem bizonyult tartósnak a gépeken. Összesen 146 gépre festették fel ezt a mintát, ezzel ez a minta lett a harmadik legelterjedtebb kamuflázs az A-10-esen.

Rajz: http://www.jpsmodell.de

A jelenlegi szürke kamuflázs mintája ugyanilyen.
Fotó: USAF

Érdekes, hogy a többi amerikai géptől eltérően a futószárak
és aknák nem fehérek, hanem 16473-as szürkék.
Fotó: From Bram van Essen

Az 1977-es párizsi repülőnapon szereplő gép, a
show idejére kapott azonosító számmal.
Fotó: From Bram van Essen

A másik gép ami 1977-ben Párizsban volt.
Ez a gép felszállás közben lezuhant a bemutatón.
www.aircraftslides.com

A középső gépen az aszimmetrikus festés van. Látszik,
hogy a régi festés kissé zöldesebb az új meg lilább. Az elöl levő
gép orra alatt kibukkan az álkabin festés.
Fotó: USAF

Ha ezt látja a légvédelmi gépágyú kezelője, már nem
sokat segít a fals kabin festés. A sok függesztmény eléggé
lerontja egyébként is a megtévesztő hatás.
Fotó: USAF

Szokatlan a sárgára festett antenna. Jól látszik, a korai
szögletes beszálló létra.
A kivételek

Elvileg minden gépen a szimmetrikus minta volt a 280-as géptől
folyamatosan. Ez valami miatt, talán 36320-al lett festve.
Nem egyértelmű, hogy egy vagy két szín van-e a gépen
és az orrfutó ajtó mintha sötétebb lenne.
www.aircraftslides.com

Ezen is furcsa a festés. A szárnyvégnek sötétnek kellene lenni.
A futógondolának alul világosnak. A sötétebb szín a
szárnybelépőn alul is megjelenik.
www.aircraftslides.com

Ezek talán átmeneti minták a véglegesítés előtt. Itt is furcsa a
szárny és a kabin mögötti rész festése.
www.aircraftslides.com

A mintát az Euro I festés váltotta le, de az Öbölháború után visszatért és jelenleg is ezt használják az A-10-es gépeken. A korai minta felismerhető a sárgás világosszürke alapszínről, de árulkodóak a korai gépekről hiányzó, azóta felkerült berendezések is (LASTE, ARL-16, ARL-69 /ez lekerült/, ILS, EGI, BLOS antennák, infra és radarcsali vetők, éjszakai fények, formációs fénycsíkok stb.). De erről majd később!

Thank you for photos, draws:

Don Color
Bram van Essen


All images are used with the permission of the authors.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése