2012. március 14., szerda

A-10 JAWS

1977-ben a JAWS (Joint Attack Weapons System) gyakorlat alkalmával, ahol az A-10-es gép harcászati alkalmazását próbálták ki, együttműködve az Army harci és felderítő helikoptereivel, kiderült, hogy az alkalmazott szürke álcázó festés nem alkalmas az alacsonyan repülő gép álcázására. Az F-5E agresszor gépek pilótái messziről kiszúrták a szürke A-10-ket a zöldes, barnás környezetben, előbb mint ahogy a radaron megjelent volna.

A JAWS gyakorlat célja, hogy megállapítsák mi a leghatásosabb eljárás egy tömeges szovjet harckocsi támadás elhárítására. A gyakorlaton realisztikus körülmények között az A-10-es együttműködött az Army Scout és Cobra helikoptereivel, a tüzérséggel és az előretolt földi légirányítókkal. Az egész gyakorlatot egy számtógépes rendszerben rögzítették, amiben számolták a felhasznált lőszert, a gépek helyzetét, és a találatokat is. A reggeli gyakorlatokat egész napos kiértékelés követte.
Az OH-58-as felderítette a célt, az A-10-esek földközelben repülve (100 láb, azaz 30 méter magasan) kihasználva a terep adta álcázási lehetőségeket, ami nem csak a láthatóságot, hanem a gépek hangját és csökkentette, a cél előtt végeztek egy ugrást és különböző irányból támadták a célpontot, majd a fák mögül előbukkanó Cobrák végezték be a feladatot, vagy ha ez sem volt elég, a földön települt irányítók tüzérségi tüzet kérhettek a területre, vagy vice versa. A cél az ellenség folyamatos tűz alatt tartása volt. Az A-10-es pilóták legfontosabb paramétereit pl. a szívverést, a légzést és a vérnyomást mérték a gyakorlat alatt. A pilóták +7 és -2G közötti terhelést kaptak, a mért paramétereik alapján akár űrhajósok is lehettek volna. Az eredmények azt mutatták, hogy a jól szervezett, együttműködésre alapuló csapásmérés 3-4-szer jobb eredmény / veszteség arány mutatott a korábbi különállóan végzett bevetéseknél. A gyakorlatok még a következő években is folytatódtak, aminek eredményeképpen a kongresszus nem vétózta meg a harci helikopterekre és az A-10-re szánt összeget. A másik eredmény a pilóták számára volt fontos, a több száz bevetés során összeállt az A-10-es felhasználói kézikönyve ami a pilóták "Bibliája" lett.
 
A szürke festéssel szerzett kedvezőtlen tapasztalatok miatt következő JAWS gyakorlatra négy gépet egy különleges foltozott álcázófestéssel láttak el. A négy foltos gépből kettő repült a gyakorlaton. A festés a teljes gépre kiterjedt, még a függesztményeket is foltosra festették.
A nem mindennapi festésmintát állítólag a második világháborúban a Me109-esen alkalmazott sivatagi festés inspirálta. Szürke, homok vagy zöld alapra ötletszerűen a többi színnel foltokat festettek. A koncepció az volt, hogy az éppen alkalmazott földrajzi helynek megfelelően festenék át a gépeket. Erre az öt színből álló készletet terveztek. Az ötlet jó volt, viszont nehéz volt karbantartani a mintát és növelte a költségeket az öt szín alkalmazása.
Ehhez hasonló mintát festettek több helikopterre is ahogy ezt már korábban leírtam. Nyilván hatással voltak egymásra ezek a minták, hiszen ebben az időben rendszeresen találkoztak a különböző tesztelések és gyakorlatok alkalmával.
Leopárd minta

A következő évben aztán az Euro I mintát választották de erről majd a következő részben.

Hihetetlen évek voltak ezek, megjelent az A-10-es, az F-14-es, F-15-ös, az F-16-os majd pár évvel később az F-18-as, az F-117-es, a MiG-29-es, Szu-27-es, Mirage 2000-es mindez 10-12 év alatt.

Állítólag ez a kép inspirálta a mintát.

Négy gépet festettek le az úgynevezett JAWS rendszerben. A felhasznált színek a 36231, 34092, 34102, 30118, 30227 és ezek bármilyen keveréke.

Gépszám alapszín álcázó szín
75-258 E 30227 34102
34092 30118
75-259 JAWS 34102 30227 34092 30118 36231
75-260
36231 34102
34092 30118
75-262 JAWS, E 30227 34102
34092 30118

Két gép vett részt a JAWS-on, két gép települt át Európába a Maverick infra változatának tesztelésére.

75-258

A nellisi terep ideális a teszteléshez. Egyetlen problémával
szembesültek csak, nem tudták a rosszidős teszteket
lefolytatni, kivéve a porvihart.
Fotó: from Bram van Essen

A minta az alsó felületekre is kiterjedt.
www.aircraftslides.com

A kabin előtt 34102-vel festett csillogásmentesítő rész van.
A Maverick ezen a gépen nem lett átfestve.
www.aircraftslides.com

Az eredeti minta. Amennyiben mondhatunk ilyet egy
állandóan változtatott festésre.

Alaposan átalakították a festést. A törzs középső rész és a
hajtómű festése nem változott. A kabin előtti rész 30118 lett.

75-259

Az egyetlen gép amin mind az 5 színt felhasználták.

A világos foltok eléggé feltűnőek. A kabin előtti rész 34102.

75-260

Az orron több mixelt folt van. Az orr rész 34092-vel van
festve. Fotó: from Bram van Essen

75-262

Ezen a gépen is 34092 az orr rész. Érdekes, hogy a
futóműgondola tetején van egy fekete csík. Ez csak a JAWS
illetve az Euro mintát kipróbáló gépen volt fenn.
Fotó: from Bram van Essen

Európában igazán nem lehetett panasz a rossz időjárásra.
Fotó: from Bram van Essen

További képek a Cybermodeleren.

Dana Bell cikksorozata a Hyperscalen.
1. rész, 2. rész, 3. rész

Dana Bell állításával ellentétben a rajzokon számos hiba van. Mivel ezt a mintát eleve átmenetinek tervezték, szerintem megengedhető kisebb eltérés az eredetihez képest.

Thank you for photos:

Bram van Essen

All images are used with the permission of the authors.

4 megjegyzés:

  1. Levix...i think you should start posting camo for WWII aircraft...as this Luftwaffe BF-109 you displayed here...!!! it's realy so attractive

    Best wishes

    R.S

    VálaszTörlés
  2. Hi RS!

    There ara so many Me-109 expert and website about Luftwaffe camouflage and very few really good picture, i dont know, maybe in the future....

    VálaszTörlés
  3. Do you know if there are any decals for the JAWS camo in 1/72 scale?

    VálaszTörlés
  4. Sorry i missed your question. Maybe the only one is old Microscale decal in 1/72.
    http://www.usaf-sig.org/index.php/reviews/118-decal-reviews/211-microscale-72-313

    VálaszTörlés