2012. szeptember 23., vasárnap

F/A-18 agresszorok 1. rész

Az F/A-18-as 1992-ben a VFA-127-es század színeiben kezdte meg a mai napig tartó agresszor karrierjét. Az F-5-ös gépeket váltotta az F/A-18-as, ami sokkal inkább megfelelt a negyedik generációs gépek elleni harc gyakorlására, mint az öregecske F-5E/F gépek. Az F-5E tökéletes megoldás volt a MiG-21-es és MiG-23-as típusok szimulálására, azonban a kilencvenes évekre egyre jobban elterjedő 4. generációs típusok mint a MiG-29-es, Szu-27-es, Mirage 2000-es és az akkoriban megjelenő eurókacsa gépek (EFA, Gripen, Rafale) elleni harcra már nem volt képes felkészíteni a Navy és a Marines pilótáit. A korábbi DACT (Dissimilar Aircraft Combat Training), azaz a más repülési karakterisztikájú gépek elleni légiharc gyakorlás lehetőség látszólag részben megszűnt, mivel a Navy és a Marines F/A-18-as és a Navy F-14-es gépeivel kerültek szembe a nevadai sivatagban. Azonban a gyakorlatra érkező F/A-18-as pilóták is szinte egy másik géppel találták magukat szemben az agresszor F/A-18-asok ellen repülve, mivel Ők folyamatosan függesztménnyel, minimum póttartályokkal és felszerelt üres pilonokkal repültek, míg az agresszor gépeken ezek nem kerültek felszerelésre. Sőt más feleslegesnek ítélt berendezések is kiszerelésre kerültek, hogy minél könnyebbek legyenek a gépek. Az üres konfigurációval repülő, könnyített gépekkel az agresszor pilóták élethűen tudták és tudják utánozni akár a 29-es, akár a brutális erejű Szu-27-es és a mozgékony Mirage 2000-es gépeket is, igény szerint. A VFA-127-es 1996-os feloszlatásáig nyolc F/A-18-as gép repült a VFA-217-es Desert Bogeys / Cylons század színeiben. A gépek kivétel nélkül kétszínű sivatagi festést kaptak. A minta szinte egyforma volt, kisebb eltérésekkel. Hogy a gép sziluettje is különbözzön az F-18-astól, a szárny belépőre világos szürke festés került, akárcsak a hajtóműnek a függőleges vezérsík utáni részére és függőleges vezérsík tetejére is. A vezérsík tetején megjelent a MiG-ekre és a Szuhojokra jellemző lecsapott él. A további hatásfokozás kedvéért a LERX tetejére a 29-es kopoltyúit is felfestették, míg a 29-es beömlő nyílását oldalról egy fekete vonal szimbolizálta. A korábbi gyakorlatnak megfelelően szovjet típusú nagy piros sárga keretes számok kerültek a gépek orrára. Újdonságként a vezérsíkra már nem csak vörös csillag, hanem az éppen aktuális lator államok felségjelei is felkerültek, úgymint a koreai, iraki, kubai, líbiai felségjelek. A gépek kétszínűek. A sötétebb szín a 30117-es vagy a világosabb gépeken 30219. Az alapszín 30279 (Desert Sand), vagy több gépen az alap 30279 át lett festve 33531-el.

00 161733

Koreai felségjel a svancon.

Az egyetlen kétüléses gép. Az orrkúp teljesen fekete. A függőleges vezérsíkon a gépszám piciben, szovjet szokás szerint megismételve. Jól látszanak a 29-esre maszkírozás elemei, a kopoltyú, a szürkére festett szárny belépőél, az orosz gépek csapott függőlegesét imitáló szürke festés, az F/A-18-as kilógó hajtóművét eltüntetni hivatott szürke festés. A gépeken minimális szervizfelirat volt. A felségjel váltott színű. A póttartályt többnyire csak áttelepüléskor használták. A gép 33117 és 30279 színekkel volt festve.

01 162415

A kabin alatt a pilóta neve pirossal és a beceneve cirill betűket
utánzó betűtípussal.

A 01-es gépen az orrkúp vége világos bézs színű. A festése 33117 és 30279. Az orrkúp fényes, a használtabb állapotban félfényes fekete. Az ülés és a HUD hővédő burkolata hivatott megakadályozni a gép belsejének extrém felforrósodását. A képen nem látszik, de a gépen az iraki zászló van a függőlegesre fetve, aminek az aktualitását az Öböl-háború adta.

02 162416

Jól látszik az iraki zászló.

A festése azonos a 01-es gépével. A törzsön a VHF késantenna szinte mindig fehér. A robosztus futóművön látszik, hogy a gép hajófedélzeti üzemre készült. A katapult akasztója a futószár előtt nem került leszerelésre. A gépek rövid átalakítás után teljes értékű hajófedélzeti vadászgépként bevethetőek lettek volna.

03 162417

A kubai zászló fordítva van felfestve.
Fotó: L.A. Rodger

A 03-as gépen látszik, hogy az eredeti 30279-es alapszínre egy világosabb szín került, ami valószínűleg 33531. A NAVY felirat minden gépen fekete.

04 162446

A gépen a korábbi líbiai zászló.

Az USA és a NATo hadigépezete az eddig látott latorállamokból Irakkal és Líbiával már végzett. Vajon sorra kerül Kuba és Koreai is? A VHF antenna elülső éle sötét fém, vagy fekete színű, minden gépen, a háton és az orr alatt is. Ez ezeken a fotókon alig látszik. A LERX végén egy pici panel sárga színű. Talán cserélték.

05 162841

Itt még Észak-Koreai felségjelzéssel és sötétebb kamóval.

Később átfestették. Megjelent a vörös csillag.

Az újra festett gép világosabb festést kapott. Az alapszín 20379 maradt az álcázó szín 30219-re változott. A minta azonos a többi gépével. A frissen installált radarbesugárzó púpja az orron szürke. Érdekes a vörös csillag fekete kerettel. Korábban szinte kivétel nélkül sárga kerettel használták a vörös csillagot az agresszor gépeken. Az oldalkormányon az NJ kódból az N jelenti az Csendes-óceáni flottát, az A lenne az Atlanti-óceáni flotta jele. Az NJ a szárazföldön települt századok kódja volt, pl. Miramar, Lemoor bázison.

06 162899

A líbiai zászló a függőlegesen ma már nem aktuális.

Az világosabb átfestés alól kibukkan helyenként a korábbi
szín, a 30279.

A háttérben levő gép 30219/30279-el, az elől álló 30117/33531-el
van festve.

Az átfestett gépeken elég hamar kibukkant a korábbi szín. A vékonyan felvitt 33531 a kopás során sötétedett, ahogy egyre inkább előjött az alsó szín..

07 162892

A gépből kiszerelték a hajtóművet.

Erről a gépről nincs fotó sötétebb színekkel. Valószínűleg így érkezett. További érdekesség a fényes világosabb szín és a matt álcázó szín. A 05-ös géphez hasonlóan ezen a gépen is installálva van a besugárzás jelző. A színek 30219 és 30279.

A század feloszlatása után a gépek szétszóródtak. Több gép Spanyolországba került, mások agresszorként folytatták és megint másik visszatértek az aktív szolgálatba.

00 A gép az NSAWC-nél folytatta agresszorként.
01 1995-ben Spanyolországba került.
02 1995-ben Spanyolországba került.
03 Aktív szolgálat után ma múzeumban van.
04 1995-ben Spanyolországba került.
05 A Roosevelt fedélzetén összetört a Perzsa öbölben. Selejtezték.
06 A VFA-204-nél repül.
07 A VFC-12-es agresszor szolgálat után selejtezték, ma tűzoltó tréningre használják.

A továbbiakban még 27 század agresszor F/A-18-asait fogom bemutatni, egy tucat részben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése