2012. január 30., hétfő

Szu-27

Lassan már az összes Szuhojon más festés lesz.

Jelenleg ez a kedvencem :).

Szu-34 reloaded

Gyönyörű képek az átfestett Szu-34-es gépről.

Már az első világháborúban megállapították, hogy az erős
kontraszt növeli a gépek láthatóságát.

Díszszemle festés.

Jól látszik, hogy az alap világoskéket megtartották.
Fotó:Szergej Ablogin

A sötétszürke brutálisan elüt a tiszta égbolt kékjétől. Érthetetlen a fehér orrkúp és a többi dielektrikus panel. Kétségkívül összhatását tekintve nagyon jó. De inkább díszegyenruha benyomását kelti nem álcázófestését.

2012. január 29., vasárnap

Belarusz MiG-29

Egészen különleges festés kapott ez a belarusz 29-es. Szokatlan Európában a világosbarna alapon szürkészöld festés. A korai Mi-24-es színekre emlékeztető festés talán valamilyen kompromisszum eredménye. A színek nem túl sötétek égháttér esetén sem, alacsonyan repülve pedig jobban beleolvadhatnak a környezetbe, mint a szokásos zöldesszürke / szürke összeállítás. Persze ez csak feltételezés.

russianplanes.net Fotó: Sierra

Az eredeti kép szöveggel.

2012. január 26., csütörtök

Mire jó egy fotó

Ha látunk egy fotót egy gépről, nagyon nehéz pontosan meghatározni a gépen levő színeket. Számtalan körülmény befolyásolja az általunk látott képet. Kezdve a környezet színeitől, a monitorunk beállításáig.

Környezet (felhős ég, kék ég, napsütés, sivatagos környezet, hó stb) - szűrő- objektív - CCD vagy film - a gép szoftvere (digi gépe esetén) - előhívás, képfeldolgozás - papírkép készítés, nyomtatás - szkennelés - szkenner szoftver - képfeldolgozó szoftver - monitor beállítás - a szoba fényei.

Sokan esküsznek rá, hogy a legjobb módszer egy makettre kerülő festés kiválasztásához a jó fotó. Persze, ha pont olyannak szeretnénk látni a kedvenc gépünk kicsinyített mását mint a fotón levő színek.

A legpontosabb eredményt akkor kapjuk, ha ismerjük a gyári színeket, ami a világ légierőinek csak egy töredékére lehet igaz. Azokra, amiket ismert és hozzáférhető szabvány színekkel festettek le és rendelkezésre áll a festék vagy esetleg a gyári hiteles színminta, amiről valamilyen bizonytalansággal ki ki képességei szerint képes lehet reprodukálni az eredeti színt.

A nyilvános szabványokkal festett gépek esetében is lehetnek bizonytalanságok. Látunk egy képet, de nem tudjuk eldönteni, hogy a fenti tucatnyi tényező eredménye-e vajon a szokásostól eltérő színvilág, vagy esetleg egy nem szabványos géppel van dolgunk. Még az USA légierőinél is előfordul néha festékhiány, ami azt eredményezi, hogy az éppen nagyjavított gépre nem a szabvány színek kerülnek. Aztán vannak kísérleti festések, szabványon kívüli módosítások, javítások, tévedések, ideiglenes minták.

Az alábbi fotón jól látszik, hogy az előtérben álló Herculesen sötétebb szürke vagy fekete van a szabványos 34092 zöld helyén. De ezt csak azért tudjuk biztosan állítani, mert a háttérben több szabványos színekkel festett C-130-as áll. Sajnos ritka az ilyen fotó amikor egy nem szabványos gép mellett ott áll egy ismert színekkel festett gép is. Akit érdekelnek a ritkaságok (egyedi festések) azoknak mindenképpen azt tanácsolom, hogy ne csak az előtérben álló gépre koncentráljanak, hanem nézzenek be a sarkokba is, hátha felbukkan valami érdekesség.






aircraftslides.com

2012. január 16., hétfő

Japán F-4-esek különleges festéssel II. rész

A következőkben típusonként (önkényes besorolás :) válogatok a festésmintákból. Igyekszem minden gépet bemutatni, már amiről van fotóm.

Egyszínű kékek és szürkék

Az alábbiakban azokat a gépeket mutatom be, amelyeken az alapszínt kékekkel vagy szürkével festettek át. Több gépen is látszik, hogy az eredeti feliratokat kitakarták és a gép többi részét festették át. Tehát nem maratták le az eredeti festést, csak átfestették egy vízbázisú festékkel. Megfigyelhetőek a láthatóság csökkentésére tett kísérletek. A felségjel méretének csökkentése, a fehér rész átfestése, az egész felségjel átködölése. A számoknál a méretek csökkentése, átködölése, elhagyása, fehérre cserélése, áthelyezésere találhattok példát. A sötétebb szürkék használatát talán a tenger feletti láthatóság csökkentése indokolta. A bemutatott festések egyike sem lett standardizálva. Bár biztosan megmaradt az a tudás, hogy egy éles konfliktus esetén mit érdemes elvégezni a gépek láthatóságának csökkentése érdekében. Pl. a felségjel átfújása, ami a mai napig fehér szegélyes.


Ez talán egy 36320-al festett gép kopva, de nem biztos.
Érdekes, hogy a felségjel fehérjét átfestették.

Mint az előbbi.

Szintén lásd az előzőt.

Ez a 16440-es festés alaposan lecsökkentve
a felségjel mérete és a gépszámok.

Jól látszik, hogy a durván kitakart felületekből,
hogy ez egy ideiglenes átfestés.

A 16440-es festés egészében átfújva egy matt szürkével.
Az alsó felület is festve volt.



Érdekes cikk-cakk a beömlőn.

Minden felirat lekicsinyítve.

Az alsó felület is átfestve.

Itt a felségjelet és a feliratokat is átfújták.

Lehet, hogy ez egy kétszínű minta.

Szinte láthatatlan a gépszám a függőlegesen.
Minden más átfújva.

A közeli képen látszik az átfújás.

Látszik a csökkentés aránya.

A 369-es lehet matrica, de akár a 16440-en levő
eredeti kimaszkolva.

Világosszürke (kék) alsó. Talán csak a festés minősége
utal az átmeneti jellegére.

Ugyan az a gép egy világosabb átfestéssel.

Érdekesség a fehér számozás.

A kisméretű fekete számokat és a csökkentett méretű
felségjelet még tovább tompították szürke átfújással.

Hihetetlen pénz és idő mehetett el az átfestésekre.

Világoskék átfújás a 16440-en. A háttérben egy
festetlen gép.

Hasonló a 384-eshez.

Ez is kékkel van átfújva.

Az egész század át lehetett festve.

Erősen kopott festés, ami több átfestést megérhetett.

Szinte semmi érdekes a felségjelet és a
cápaszájat nem számítva, meg persze az átfestést.

Fekete vagy sötétkék alsó!

Ez talán egy sima 36320-as gép, de itt semmi sem biztos.

A 16440-en átködölve. A gépszám kicsiben a törzshátsóra
került, az orron a gépszám kétjegyű.

Ilyet már láttunk.
A Camouflage & Markings of JASDF szerint a gépek
36118 / 35550-el vannak festve. Szerintem a sötétebb
szín túlságosan lila 36118-nak. De kiindulásnak jó lehet.

Átködölve.

Az orrszám lefestve, a felségjel fehérje szintén.
A gépszám és a századjelvény átfújva.

Se orrszám, se gépszám.

Légi lövészetre nem éppen megfelelő a szürke kamó.

Kékeszöld átfestés.

A fontos feliratokat egyszerűen kitakarták festés előtt.

Érdekes, hogy a beőmlő egy része világos maradt.

A kilátszó alsó szín nem biztos, hogy 16440.
Lehet, hogy ezen már volt egy másik szín.

Világoskék átfestés.

A fotók forrása:
www.f-4ej.com
Eiki Nakashima
Go!Navy
O'Club

2012. január 14., szombat

Japán F-4-esek különleges festéssel I. rész

Korábban már bemutattam a japán F-104-eseken alkalmazott különleges festéseket. Most az F-4-esek ACM (légiharc) gyakorlatokon használt mintáit és kísérleti festéseit mutatom be.

Az agresszor szerepét játszó gépekre, az egyértelmű azonosítás miatt kezdtek színes csíkokat festeni, ami később iszonyatos szín és minta kavalkádba torkollott. Nem minden bemutatásra kerülő gép volt agresszor gép, pár mintát kísérletnek szántak, ezekből egy sem került bevezetésre.

A japán F-4-es gépeken öt standard kamuflázs, számtalan ünnepi festés illetve a gyakorlatok alkalmával felfestett ideiglenes vagy kísérleti festés (sokszor akár évekig is!) volt látható.

A korai F-4EJ festés azonos volt az US Navy standard színeivel, felül 16440, alul fényes fehér. A 90-es évektől a gépek az F-15-össel azonos színeket (36320 / 36375) és hasonló mintát kaptak. A feljavított F-4EJ Kai gépek a korai vagy a Ghost Grey színeket kapták illetve az utolsó átalakított széria 36320-al volt festve.
A felderítő változatú RF-4E gépek kezdetben szintén a 16440 / fehér színekkel repültek. Egy gépet kísérleti jelleggel két kék színnel festettek le, de a mintát elvetették és az F-1-eseken alkalmazott, az USA SEA kamóhoz hasonló festést vezettek be. A színek 34097, 34108, 30372 míg alul 16440. Az F-4EJ gépekből átéptett RF-4EJ Kai gépek az USAF Euro kamójához hasonlóan 36081, 34102, 34092, alul 36375 festést kaptak. Az egyik RF-4EJ Kai gép az Euro mintát használva 35190, 35193, 35189, alul 36375 színekkel repült. Érdemes megjegyezni, hogy ez utóbbi a gépeken nem a szokásos felderítő orr van, hanem a radart tartalmazó orr.
A legújabb minta a hajók elleni rakétát is bevetni képes Kai gépeken a 35164 szürkéskére festett 35042 az F-15-höz hasonló mintával. A színek azonosak a II. VH-ban az US Navy által használt színekkel. Érdekes, hogy a II világháborúban használták ezeket a színeket hasonló elrendezésben, majd sötétkékre cserélték a háború végén, ami a 60-as években 16440/fehérre változott, majd a 90-es években az általános szürkeség kora köszöntött be  (TPS kamó), a japánoknál napjainkban újra megjelent a II világháború közepén használt Navy minta. Ennyit a kamuflázsok fejlődéséről.

MiG-21 minták

Ezeken a gépeken a MiG-21-es sziluettjét próbálták több kevesebb sikerrel utánozni.

Az F-1-es és RF-EJ gépen használt színek.
A minta eltér az RF mintájától.

A 21-esre hajazó minta.
A Camouflage & Markings of JASDF szerint a narancs FS 32246.

21-es sziluett minimalista változatban.

A MiG-21-esre legjobban hasonlító minta.

RF-4EJ és Kai

A standard RF-4EJ minta. A gépen nincs felderítő orr,
de képes felderítő konténerek hordozására.

Kísérleti festés két kékkel, F-15 mintával.

Talán egy kísérleti festés. A svancon érdekes a lovis madárfej.

Átmeneti minta.

Egy másik ideiglenes festés.

Kísérleti festés a 87-6406 gépen.
A színek FS 35190, -193. -189, alul 36375.

Távolabb egy RF-4EJ zöld barna mintával RF
orral, közelebb egy átalakított RF-4EJ Kai
az EJ orrával Euro mintával. A minta mindkét gépen azonos.